Sekadar Hembusan Dari Hati

Sekadar Hembusan Dari Hati
sesekali sepi itu indah karna kita punya waktu untuk mengingati, merindui...

Tuesday, June 30, 2009

apa yang perlu ada dalam jiwa seorang guru???


guru yang baik memahami,
guru yang baik menasihati,
guru yang baik mengasihi

itulah guru..


sebut pasal menda nih sume,
teringat lak satu sajak luahan hati anak murid..
bile bace, syahdu jap..
hati kecil berdetik
"pernah ke aku wat kat budak aku mcm nih???"

Luahan hati anak muridmu

jangan pekikkan ke telingaku lagi!
kata-kata nista itu
ia buat hatiku terusik
ia buat jasadku menjadi lemah

aku tahu kejahilanku
akalku lemah untuk menerima
walau telah sedaya upaya aku mencuba
namun kecundang di penghujungnya

lalu..
masih bersalahkah aku
masih layakkah aku dicemuh begitu
di hadapan rakan-rakanku


tolong cikgu!
kata-kata itu tidak layak untuk aku
untuk aku yang serba kekurangan ini
untuk kau yang bergelar anak muridmu

aku juga ingin sepintar mereka
yang pantas mengira apabila diminta
yang hebat dalam membina ayat
yang kuat ingatan dalam menghafal

aku tidak sebanding mereka semua
tapi cikgu...
aku kenal huruf A
aku kenal alif, ba, ta
aku boleh membaca dua suku kata

aku anak muridmu cikgu
yang mungkin terpinggir dalam perjalanan
yang tersadung kakinya semasa berlari
yang tergelincir ketika cuba mendaki

aku masih berpeluang untuk bangun
berlari seperti mereka
mendaki seperti mereka
dan di suatu masa
aku akan menjadi insan berguna

hurm... 2 le..
sbg seorang guru atau bakal guru,
kite xleh sewenang2nye marah bdk kita,
herdik tanpa soal siasat..
cian kat diorang..



hurm... ni lah wajah anak murid kat sekolah..
sebagai seorang guru yang baik..
kita harus memahami mereka,
bukan mereka yang cuba memahami kita..

7 comments:

:: ANAH :: said...

~btul2.he3
~smue bakal guru mmg ptut ade sifat yang murni.
~tp zaman skang,dh rmai bakal guru dh ilang kesedaran,xmcm ckgu2 dlu.mungkin sebab zaman pun dah berubah,menyebabkan manusia turut berubah.

~hrp2 kte smue dpt jadi ckgu yang benar 'berjiwa guru'..


:: comey la dak tu.he3 ::

Pamee CliQue said...

anah:- bagus kalo anah ade sifat 2..
kite kne sedar yg murid2 2 perlukan kite..

aiDaa ruSLan said...

weh...
awt budak 2 pkai inai kt jari?
die bru kawen ke...
huhu

Pamee CliQue said...

aida:- aku pon xtau dak aku neh dah kawen belom..
hehhehe..

pelitaminyaktanah said...

gua dulu pernah jadi cikgu..
gua dah berhenti jadi cikgu pon,orang still panggil gua cikgu..kenapa yea?

Pamee CliQue said...

pelitaminyaktanah:- ingat bro, panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat.itu kate2 yg saya pegang.. itulah hakikatnya

bogen said...

gile ah....
sedih kejap....
tp hilang sedih bl bdk yg x brpa nk bijak ...
tp x sedar dr...
dn trs membodohkan dr sndri...
hmmm......

apa pn aku sbgi bkl guru tpkn ingat..
ANAK-ANAK MURID PERLUKAN AKU....=)